Referenties
Willemijn van der Heijden - muziektherapeut / startend kwaliteitscoördinator
Onlangs heb ik een coach traject gevolgd bij Claudia. Als startend KC-er liep ik tegen een aantal zaken aan, waarbij ik een mooie ondersteuning heb gekregen. Ik heb me gezien, gehoord en gesteund gevoeld, terwijl ik mijn werkdoelen zelf heb kunnen aanpakken. Mijn werkdoelen waren prioriteren, plannen en omgaan met een groot gevoel van verantwoordelijkheid. Claudia heeft mij goed geholpen, door telkens de doelen klein en haalbaar te maken. Ter ondersteuning aan de methodieken die zij gebruikt, heeft zij mij ook bruikbare boeken en podcasts aangeraden, die ook heel helpend zijn geweest in mijn proces. Ik oefen nog dagelijks met mijn doelen. Ik kan zeggen dat ik onbewust onbekwaam aan het traject begon en nu op het punt sta om bewust bekwaam te worden, dankzij de coaching van Claudia!
Karin Majoor - Schoolleider Ericaschool, Rhenen
Claudia Zoutewelle heeft ruim een half jaar op onze school interim werk verricht. Ze verving onze langdurig zieke intern begeleider. Wij hebben haar leren kennen als iemand die haar afspraken nakomt, goed prioriteiten kan stellen, een luisterend oor heeft voor collega's en ouders en een nuchtere kijk heeft op dingen. Zij weet haar begeleiding goed af te stemmen op de situatie en wat leerkrachten nodig hebben. Zij stelt zich afwisselend coachend en ondersteunend op. Direct vanaf haar start bij ons op school maakte ze op natuurlijke wijze deel uit van ons team. Ik kan haar inzet voor iedere andere school van harte aanbevelen. Daar waar je Claudia inzet, kun je er als directie er met een gerust hart op vertrouwen, dat zaken goed worden overgenomen.
Bert Hardeman - Directeur CBS De Springplank, Rhenen
Claudia heeft een aantal maanden bij ons op CBS De Springplank gewerkt als interim intern begeleider onderbouw. We zijn erg enthousiast over de manier waarop ze hieraan invulling heeft gegeven. Claudia is open, helder in de communicatie, vakkundig en ook niet bang om beslissingen te nemen. Ze is analytisch en kan wat nodig is vertalen in concrete acties. Voor mij als directeur was ze een fijne sparringpartner en vraagbaak. Ze vormde een goede tandem met de intern begeleider bovenbouw. Ook de leraren konden altijd bij haar terecht met vragen. Claudia heeft het vermogen dan te spiegelen, prikkelen, uit te dagen en naast de leraren te staan. Kortom, we zijn blij dat ze bij ons was zodat wij als school rustig de gelegenheid hadden om onze vacature in te vullen.
Lilian van Ingen - Intern begeleider CBS de Springplank, Rhenen
De afgelopen acht maanden heb ik het geluk gehad om met Claudia te mogen samenwerken. Als interim intern begeleider kwam zij de school binnen. Vanaf het eerste moment voelde het vertrouwd en leek het alsof ze de school al jaren kende. Ze zat er snel in en durfde meteen stappen te nemen. De samenwerking heb ik als prettig ervaren. Professioneel, doorvragend, kritisch en vooral positief was de insteek. Claudia had oog en oor voor de collega's, de kinderen en de ouders. Vernieuwingen werden ingezet en meegedacht met een ieder. Kortom een fijne periode geweest om samen met haar door te maken.
Robert Heideman - Onderwijs Interim Desk
Met heel veel plezier hebben wij de afgelopen tijd samengewerkt met Claudia. Zij heeft zich als interim ib’er zeer professioneel ingezet bij onze opdrachtgever. Claudia zet altijd een stap extra. Ze heeft passie voor haar vak en dat is voelbaar en zichtbaar en werkt aanstekelijk. Wij willen graag nog vele jaren met haar samen werken.
Esther Jobsen - directeur SBO ‘de Dijk’ te Wageningen
SBO ‘de Dijk’ is een school voor speciaal basisonderwijs. De school heeft van het samenwerkingsverband de opdracht om expertise te brengen naar het basisonderwijs om de basisondersteuning te versterken. Om goed uitvoering te geven aan deze nieuwe taak is externe begeleiding gezocht. SBO ‘de Dijk’ gelooft in co-teaching; niet zeggen hoe iemand het moet doen, maar samen de kern van de problematiek onderzoeken en werken aan een plan van aanpak. Het klinkt wellicht heel simpel, maar dat is het niet. Hoe geef je vorm aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de zoektocht? Het basisonderwijs heeft zelf veel kennis en vaardigheden in huis. De leerkracht van het SBO heeft ook kennis en vaardigheden. Op welke wijze kan het elkaar juist aanvullen? Hoe breng je die expertise? Hoe begin je een traject? Wat mag je verwachten van de betrokken professionals? Zo zijn er nog veel meer vragen. Claudia Zoutewelle weet hoe het is om leerkracht, co-teacher of intern begeleider te zijn; zij kent de problematiek vanuit verschillende perspectieven. Haar kennis en ervaring zijn een bron om uit te putten en helpt het team van SBO ‘de Dijk’ om haar eerste stappen in deze wereld te zetten. Het enthousiasme van Claudia werkt motiverend en wekt vertrouwen. Zij is altijd bereid om mee te denken; de life-line of co-teacher van de beginnende co-teacher.
Nanda Vreekamp-van de Fijnegeer - leerkracht Kon-Tiki te Amersfoort
Wat een geluk als je co-teaching mag krijgen van Claudia. Claudia is een co-teacher die echt samen met je gaat kijken naar nieuwe kansen, oplossingen en verbeterpunten. Als je het mij zou vragen vind ik dat iedere leerkracht dit 1 keer per jaar moet doen. Er zijn altijd dingen waar je tegenaan loopt, vragen over hebt of waar je nog beter in kan worden. Hoe fijn is het dat je met een paar sessies al zoveel kan bereiken. Je wordt bewust van je eigen handelen en je blijft kritisch. Claudia werkt echt samen met je aan het doel. Zo heeft ze mij geholpen met het opzetten van een kiesbord voor taal en rekenactiviteiten. Hierbij moesten veel materialen zelf gemaakt worden en Claudia kwam met veel leerzame en uitdagende activiteiten die ik kon maken. We hebben ook een reken- en taalcircuit opgezet. En uiteindelijk had ik een klas die heel zelfstandig met verdiepende opdrachten en vooral gemotiveerd aan het werk was. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden, ik heb echt ontzettend veel geleerd van Claudia!
Jorieke Troost - Eigenaar 2xdenken, coaching, training en advies in het onderwijs
Enthousiast, doortastend, analytisch, nieuwsgierig en een goed luisterend oor zijn typische termen die passen bij Claudia. Zij heeft als intern begeleider snel in de gaten waar de behoeften voor de school liggen en speelt daar op adequate wijze op. Mede doordat ze een goede schakel tussen directie en de leerkracht is, kan zij goed aansluiten bij de leerkracht en begeleiden om het beste uit zichzelf en de leerling te halen. Ze laat de leerkracht zelf onderzoeken, begeleidt en ondersteunt, laat de leerkracht zijn sterke kanten (her)ontdekken en geeft haar autonomie. Als (intern) coach/co-teacher heb ik Claudia leren kennen als een zeer ervaren, betrokken en betrouwbare intern begeleider. Wat mij vooral opvalt, is dat Claudia op een prettige manier betrekt bij het onderwijsproces!
Michel van Beek - leerkracht Kon-Tiki te Amersfoort
Als startend leerkracht heb ik heel veel gehad aan het traject co-teaching. Claudia Zoutewelle is een deskundige in onderwijsland. De coachmomenten die plaats hebben gevonden, heb ik als zeer waardevol ervaren. Het was erg fijn om samen met Claudia te sparren over de zaken waar je als startend leerkracht tegenaan loopt. Met haar open houding en meedenkend vermogen heeft zij mij vooral bewust gemaakt van mijn kwaliteiten waardoor ik een stuk zelfverzekerder voor de klas sta!